آموزش سئو و بهینه سازی

آموزش سئو، وبلاگ نویسی، بازاریابی اینترنتی و مبانی بازاریابی اجتماعی

آموزش سئو و بهینه سازی

آموزش سئو، وبلاگ نویسی، بازاریابی اینترنتی و مبانی بازاریابی اجتماعی

وان بلاگینگ وبلاگ ساده و محتوا محور برای آشنایی وبلاگ نویسان مبتدی و تازه وارد، ساخته شده است تا بتواند با کمک آموزش های تهیه شده توسط تیم مدیریت به آنها یاد بدهد چطور محتوای سبز را وارد وبلاگستان فارسی کنند.

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

در اواخر سال حدود 90% وبلاگ ها، شرکت ها و ... فعال برای خوانندگان وبسایت ها و وبلاگ هایشان پیام تبریک عید نوروز رو میگذارند. اما خب بعضی از این ها شامل تخفیف در محصولاتشان به این مناسبت یا یک بنر ساده باشد... یا شاید کمی متفاوت تر، سال 94 خداحافظ و پیام های برای تبریک و خداحافظی با سال 94 که گذشت اما شما برای اینکه بخواهید هدفتان را نشانه گیری کنید چکار کنید ؟

من در این پست قصد دارم به شما چند ایده برای نوشتن برای عید نوروز بدهم که همین الان شروع به نوشتنش کنید و فکر میکنم زمان خوبی رو برای نوشتن این پست انتخاب کردم زیرا همه وبلاگ نویسان پنج شنبه و جمعه را دارند و میتوانند جدا از مشغله کاری این پست رو بنویسند.

شما میتونید درباره اینکه سال 94 چگونه گذشت بنویسید، میتونید نتیجه و تجربیاتتون رو از این سال بگید. برای مثال داستان سال رو با روایت چند تصویر بازگو کنید چه بهتر است که این تصاویر از شبکه های اجتماعیتون باشد. یا شاید برایتان اتفاق خاصی افتاده میتواند آ« را بازگو کنید. میتوانید درباره تجاربتون بنویسید که در این سال پیدا کرده اید و ...

اما شاید هم شما آینده نگر باشید و دوست داشته باشید پیش بینی کنید که در سال 95 چه چیزی برایتان پیش میآید... اگر این را میپسندید بهتر است شما را با مسابقه وبلاگ نویسی کوله پشتی که توسط امیر مهرانی تهیه و تنظیم شده آشنا کنم. شما در این بازی باید پستی را در وبلاگتان بنویسید در این باره : "فرض کنید میخواهید کوله پشتی از نجارب، خاطره ها و ... در سال 94 را به سال 95 ببرید، چه چیز هایی را بر میدارید و چه چیز هایی را دور می اندازید" شاید یکم سر درگم کننده باشد اما واقعا همینطور است. 

در کل من 3 موضوع را برایتان گفتم که میتوانید درباره آنها برای آخرین پست وبلاگتن استفاده کنید. پیشنهاد میکنم مطالتون رو در 29 اسفند انتشار دهید. سال نو مبارک باد... 

اگر نگوییم عنوان مطلب، مهم‌ترین قسمت آن است؛ اغراق نکرده‌ایم. کمی به وبگردی روزانه خود بنگرید. موتورهای جستجو، فیدهای آر‌اس‌اس، خبرنامه‌های ایمیلی، پیام‌های حاوی لینک تلگرام و ...، چه چیزی به دهنتان می‌رسد؟ اولین چیزی که در این مکان‌ها می‌بینید، چیست؟ درست است، عنوان مطالب! دنیای مجازی ما امروزه با انبوهی از اطلاعات پر شده است و هرروز که از خواب برمی‌خیزیم، با بمبی از محتواهای مختلف روبرو می‌شویم. چشم انسان نیز مانند اسکنری هوشمند، تک‌تک عنوان‌ها را شناسایی می‌کند و در صورت تمایل شخص، به مغز دستور می‌دهد برروی آن کلیک کند.

ما بلاگران نیز در این زمانه مانند سربازان پشت مسلسلی هستیم که باید مردم عامه را با مطالب خود به رگبار ببندیم، اما آیا همه این تیرها به هدف خواهد خورد؟ قطعا خیر! در این جنگ بی‌امان عنوان‌هایی به هدف خواهند خورد که اولا جذاب باشند و دوما به مزاق موتورهای جستجو خوش بیایند.

جذاب باشند یعنی چه؟ خب برای اینکه یک عنوان جذاب داشته‌باشیم، باید بتوانیم در یک عبارت کل مطلب را خلاصه کنیم. اینکه مطلب در مورد چی هست و قراره کدام‌یک از نیاز ما را رفع کند. باید عنوان خلاقانه و بروز باشد. کلیشه‌ای نباشد. سوال بپرسید. سعی کنید از کلمات مجذوب‌کننده در عنوان استفاده کنید، مانند: بهترین، قوی‌ترین، ترسناک‌ترین، جدیدترین، رایگان، پرفروش‌ترین، ارزان‌ترین و ... . سعی کنید از فعل‌های مجذوب‌کننده استفاده کنید، مانند: کشف کنید، لذت ببرید، مواظب باشید، نگران نباشید و ... .

فاکتور بعدی، بهینه‌کردن عنوان برای موتورهای جستجو است. برای موفق‌شدن در این قسمت شما باید به موضوع خود نگاهی بیاندازید و بعد تصمیم بگیرید. اما بطور کلی بیشتری عبارت‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند، عبارت‌های مجهول و پرسشی است. برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید:

عنوان‌های مجهول مناسب بلاگ‌های مختلف:

  • پیروزی اتلتیکو مادرید در برابر رئال مادرید
  • فروش بالای گوشی سامسونگ گلکسی اس7
  • انتخاب عنوان برای مطالب وبلاگ
عنوان‌های پرسشی هم که از روز روشن واضح‌تر است.
حال اگر ما بخواهیم دو نکته بالا را باهم ترکیب کنیم و بهترین عنوان را بدست بیاوریم، خواهیم داشت:
  • پیروزی غیرمنتظره اتلتیکو مادرید در برابر رئال مادرید صدرنشین
  • فروش بالای باورنکردنی گوشی ضعیف سامسونگ گلکسی اس7 
  • انتخاب بهترین عنوان برای مطالب وبلاگ
در پایان باید این نکته را ذکر کنم که فاکتورهای زیادی برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر مطالب وبلاگ وجود دارد و این تنها گوشی‌ای از دریای بیکران دانش سئو بود. امیدوارم با مطالعه این مقاله، اندکی در افزایش آگاهی شما سهم داشته‌باشم.
مطمئنا اگر وبسایت جدید خود را آغاز کردید برای بررسی تعداد ورودری، بازدید حدودی و... رقیبانتان مجبور به استفاده الکسا هستید، با اینکه حتی نمیدانید الکسا چطور بازدید میشمارد ؟ یا اینکه شایعات دریافت اطلاعات از گوگل را باور کردید ؟ این عجیب نیست که شما میخواهید از آن استفاده کنید چون هنوز خریداران ووبسایت ها معیار بازدیدشان الکسا هست درحالی که با وجود آمدن متود های رسپانسیو و بازدید از طریق موبایل باید بگویم ممکن است الکسای شما 0 باشد.

در ابتدا، به نفل از فردا نیوز : الکسا چیست ؟ 
الکسا یک وب سایت ارزیابی وب سایت‌های اینترنتی است که جایگاه آنها را در اینترنت طبق اطلاعات موجود مانند ترافیک ارزیابی می‌کند. این سایت یکی از زیرمجموعه های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد. آلکسا در هر 24 ساعت (9:30 صبح به وقت ایران) آمار و نتایج روز قبل یک وب سایت را به نمایش همگان می‌گذارد که این آمار برگرفته و محاسبه شده از میزان و تعداد رفت و آمدهای صورت گرفته با زمان و ساعت کشور بازدیدکننده از یک وب سایت می‌باشد.

متاسفانه در ایران بدلیل عدم گذاشتن وقت و خواندن مقررات، توضیحات و ... وبسایت ها همیشه تصمیم های اشتباه و غیر قابل جبران شدن صورت میگیرد، برای مثال شما نمیدانید که الکسا تنها بازدید افرادی را میشمارد که تولبار وی را نصب کرده اند ؟ این نوشته به صورت بولد در خود وبسایت الکسا نوشته شده است اما هنوز هم برخی این تصور را دراند که الکسا بازدید کل وبسایت را میشمارد، برای مثال سایت هایی که بیشتر مخاطب از موبایل ها و دیوایس ها مختلف داشته باشند با اینکه بازدید بالایی دارند اصلا الکسا خوب و پایینی ندارند زیرا اکثر مردم مخصوصا در ایران در موبایل خود تولبار الکسا را نصب نکرده اند.

رتبه الکسا دقیق نیست 

چرا رتبه الکسا دقیق نیست ؟ عباس آسوشه دانش آموخته دوره دکترای دانشگاه «کینز کالج» لندن درباره پایگاه اطلاع رسانی الکسا که حدود 15 سال است وب سایت های خبری، تبلیغاتی و اطلاع رسانی را از طریق شمارش تعداد کاربران رتبه بندی می‌کند، معتقد است: تعداد کاربران الکسا بیانگر کل کاربران شبکه نیست بلکه آنان قسمتی از شبکه را جستجو می‌کنند.

در حقیقت الکسا تنها بازدید افرادی را میشمارد که دارای تولبار خود در مرورگر خود هستند برای همین اکثر وبسایت ها دوست دارند که به بازدید کنندگانشان نصب تولبار را پیشنهاد کنند. شما میتوانید اطلاعات جالب تر و بیشتر را از طریق این لینک ببینید.

در پیرامون پست قبلی که با عنوان "توصیه هایی برای نوشتن یک پست خوب" قرار داده شد امروز میخواهم کمی تخصصی تر بنویسیم که چرا بعضی وبلاگها با داشتن دامنه خوب، قالب بهینه و سئو شده اما هنوز هم در رتبه های بالا دیده نمی شوند و بر عکس سایت هایی با  دامنه های نا مناسب و ... در صدر نتایج هستند، شاید الان اولین دلیل را نداشتن بک لینک بدانید اما در این مطلب قرار نیست درباره بک لینک صحبت کنیم و بک لینک را فعلا معیار قرار نمیدهیم.

مطلب جدیدی برای ارائه ندارید : واقعا با این حجم از محتوا در اینترنت شاید گفتنش سخت باشد اما هنوز هم موضوعات و مطلب هایی هستند که کسی دنبالشان هست و در اینترنت وجود ندارد و جزء ایندکس گوگل نیستند و گوگل به آنها احتیاج دارد. اگر به فکر این هستید که وبلاگتان را با مطالب کپی یا به اصطلاح نمیه اختصاصی پر کنید و شاهد بالا رفته آمارتان باشید باید بگویم موفق نخواهید شد چون دیگر رقابت بر سر مطلب نیست بلکه رقابت بر سر نوآوری و جدید بودن هست زیرا همه آن مطلب را میگذارند اما هر کس زودتر آن مطلب را در وبسایتش به صورت بهینه قرار دهد، موفق خواهد شد.
غلط نگارشی نداشته باشید : شاید یکی از مهم ترین علت های از دست دادن بازدید باشد زیرا بازدید کننده یا خواننده وبلاگتان وقت آن را ندارد که بشیند و غلط های شما را تصحیح کند، اما اگر نمیتوانید اصلاح کنید سعی کنید از کلمات ساده استفاده کنید که درک و معنی آنها برای خوانندگان ساده باشد.
قبل از ارائه مطلب تحقیق کنید : سعی کنید قبل از ارائه مطلب در سایتتان درباره مطلب تحقیق کنید تا به خوانندگانتان اطلاعات نادرست ندهید حتی اگر در حیطه کاریتان نیست، کافیست 5 دقیقه وقت بزارید و جستجو کوچکی در گوگل انجام دهید.
شاید کارهای دیگری از جمله ساده نویسی، مرتب و زیبا نوشتن، لینک های داخلی، نحوه صحیح نگارش و ... هم باشد اما فکر میکنم این 3 مورد مهم تر از آنها هستند و برای همین از توضیح دادن این 4-5 مورد خودداری کردم. در ضمن دوست خوبم مسعود فاطمی در یک ادمین درباره این ها بیشتر توضیح داده است که میتوانید از طریق این لینک به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنید.